sobota, 25 kwietnia 2009

Melduję się w Wawrze

Za tydzień się przeprowadzam. Najwyższa pora zameldować się w Wawrze.

Dlaczego się melduję? Obecne przepisy nie narzucają tego obowiązku... Powodów jest kilka:
- dość mam już jeżdżenia kilkaset kilometrów poza Warszawę w celu załatwiania różnych formalności,
- chcę tu płacić podatki (chociaż do tego meldunek w Warszawie nie jest niezbędny - jednak łatwiej jest wytłumaczyć to urzędnikom mając meldunek tutaj),
- chcę mieć ten sam adres zameldowania i korespondencyjny, ułatwia to życie,
- chcę być uwzględniany we wszelkich statystykach, bo wiele urzędów i instytucji na tym polega - oświata, kanalizacja itp.


Najpierw musiałem pojechać do swojego poprzedniego miejsca zameldowania żeby wymeldować się.

Typowo polski pomysł - można to zrobić tylko osobiście. Musiałem zabrać ze sobą dowód osobisty i książeczkę wojskową i stawić się w Urzędzie Miejskim w moim rodzinnym mieście. Wypełniłem w ciągu 5 minut druk do wymeldowania się a pani urzędniczka tylko sprawdziła numery dowodu i książeczki wojskowej. Wszystko było OK więc wydrukowała mi "potwierdzenie wymeldowania się". Wszystko trwało mniej niż 10 minut, a moja podróż tam i z powrotem trwała ok. 7 godzin... Od tego momentu miałem 3 miesiące na zgłoszenie się w nowym miejscu, po 3 miesiącach mój dowód osobisty pokazujący nieaktualne już miejsce zameldowania straci ważność.


Teraz mogłem się już meldować w Wawrze.

W poniedziałek, o 8:00 (żeby być pierwszym w kolejce :) ) pojawiłem się w Urzędzie Dzielnicy Wawer przy ul. Żegańskiej 1, w Wydziale Obsługi Mieszkańców. Wcześniej zajrzałem na strony elektronicznego Wydziału Obsługi Mieszkańców Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy i sprawdziłem co trzeba ze sobą mieć:
- formularz zgłoszenia pobytu stałego (wypełniłem go sobie wcześniej żeby zaoszczędzić na czasie w urzędzie),
- dowód osobisty,
- książeczkę wojskową,
- zaświadczenie o wymeldowaniu z poprzedniego miejsca pobytu stałego,
- dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (Akt Notarialny - zakup domu/mieszkania lub umowa najmu itp.).
Sama procedura zameldowania nic nie kosztuje. Pani urzędniczka na podstawie dokumentów opisanych powyżej wystawia zaświadczenie o zameldowaniu się.


Od razu warto wymienić dowód osobisty...

Robi się to w tym samym okienku. Dodatkowo trzeba mieć ze sobą:
- wniosek o wydanie dowodu osobistego,
- dwie fotografie o wymiarach 35 x 45 mm, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami w taki sposób, aby ukazywały głowę w pozycji lewego półprofilu i z widocznym lewym uchem (plus trzecią do prawa jazdy, o czym niżej),
- potwierdzenie uiszczenia opłaty za wydanie dowodu osobistego (30 zł - w czasie kiedy pani urzędniczka przygotowuje zaświadczenie o zameldowaniu się można wyskoczyć na chwilę do kasy w budynku obok, od razu warto zapłacić za prawo jazdy, o czym niżej),
- odpis skrócony aktu urodzenia, w przypadku osób, które nie zawarły małżeństwa
- odpis skrócony aktu małżeństwa.


... i prawo jazdy.

Prawo jazdy wymienia się w okienku obok, można to zrobić w czasie, gdy przeglądane są nasze dokumenty dotyczące wymiany dowodu. Do wymiany prawa jazdy potrzebne są:
- wniosek o wydanie wtórnika prawa jazdy, (nie linkuję nic, bo i tak trzeba wypełnić na miejscu druk, który wydrukowany jest dwustronnie na sztywnym papierze),
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wtórnika prawa jazdy (70,50 zł, można zapłacić razem z opłatą za dowód osobisy - patrz wyżej)
- fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm (t0 jest ta trzecia, o której pisałem wyżej),
- kserokopia posiadanego prawa jazdy, jeżeli wydanie dokumentu następuje w wyniku zmiany danych
oraz do wglądu:
- dokument tożsamości: dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem potwierdzający tożsamość wraz z zaświadczeniem o zameldowaniu na pobyt stały lub pobyt czasowy (w uzasadnionych wypadkach) w Warszawie - te dokumenty dostaje się w pierwszym okienku, co opisałem wyżej
- prawo jazdy.
Jeśli ktoś ma samochód zarejestrowany na siebie to przy okazji można go przerejestrować.


Cała procedura od wejście do wyjścia z urzędu zajęła mi nieco mniej niż 30 minut! Meldunek, dowód osobisty i prawo jazdy! Brawo, byłem mile zaskoczony tempem i efektywnością urzędniczek :) Teraz muszę poczekać na dokumenty - na nowy dowód osobisty ok. 2 tygodnie i na nowe prawo jazdy ok. 4 tygodnie. Niestety - będzie trzeba odebrać je osobiście...
dodajdo.com

3 komentarze:

  1. Dzięki za szczegółowy opis. Wkrótce się przyda :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pytanie praktyczne : Czy musiałeś przedstawiać pozwolenie na użytkowanie ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie musiałem. Nikt nie poprosił mnie o takie pozwolenie - rozumiem, że chodzi Ci o pisemną informację z Nadzoru Budowlanego (chyba od Inspektora Nadzoru), że budynek został oddany/zatwierdzony do użytkowania. Nie ma takiego dokumentu na liście dokumentów potrzebnych do okazania w czasie meldowania.
    Pokazałem jedynie Akt Notarialny - dowód tego, że jestem właścicielem domu (trzeba okazać dokument potwierdzający, że mieszkamy w danym miejscu - może to być też umowa najmu itp.).

    OdpowiedzUsuń