poniedziałek, 11 maja 2009

Skąd pochodzi nazwa Wawer?

Zastanawiałem się dziś skąd pochodzi nazwa Wawer i co symbolizuje herb Wawra.

Kilka słów na temat nazwy Wawra znalazłem w serwisie Wyborczej:
"Skąd wzięła się nazwa Wawer? Według badacza historii tych okolic Henryka Wierzchowskiego najprawdopodobniej wywodzi się od polnego chwastu zwanego wawer lub chaber. Może to oznaczać, że tereny dzisiejszego Wawra były przed wiekami ubogie i nieurodzajne. Po raz pierwszy nazwa ta pada w dokumencie z 1727 r., w którym wymieniono dobra nabywane wówczas przez Elżbietę Sieniawską z Wilanowa. Wśród nich znalazła się karczma Wawer. Karczma dała początek osadzie (dzisiejszy Stary Wawer) oraz kolonii rolniczej (Marysin). W końcu XIX w. doszedł jeszcze Nowy Wawer założony na gruntach w klinie między Traktem Lubelskim a linią kolejową. W 1866 r. Wawer stał się samodzielną gminą obejmującą wtedy olbrzymi obszar od Kamionka i Grochowa do Starej Miłosny i Żórawki (dziś w granicach Sulejówka)."

Na miejscu wspomnianej karczmy Wawer obecnie stoi Zajazd Napoleoński przy ul. Płowieckiej 83.

Na temat herbu Wawra nie znalazłem nic w internecie. Sam go sobie więc zinterpretowałem :) Oto moje wnioski:
- lewa połowa herbu to mur -> dzielnica wciąż się rozbudowuje
- litera "W" na murze -> pierwsza litera słowa "Wawer"
- prawa strona herbu: tło żółte - słoneczna dzielnica
- na żółtym tle jest zielony dąb -> w komentarzu do posta o symbolach Wawra Małgorzata napisała, że w naszej dzielnicy wśród roślinności przeważają dęby
dodajdo.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz