wtorek, 19 maja 2009

TPSA zapłaci Ci 50 zł co miesiąc! - walka o telefon


Od dłuższego czasu próbuję podłączyć mój dom do sieci telekomunikacyjnej – chciałbym korzystać głównie z internetu, ale chciałbym też mieć możliwość podłączenia telefonu stacjonarnego. Problem polega na tym, że do mojego domu i osiedla, na którym znajduje się dom, nie doprowadzono kabli telefonicznych. Te kable leżą kilkaset metrów dalej, podłączone jest do nich sąsiednie osiedle.

Mam trzy możliwości:
1. Korzystać tylko z telefonu komórkowego i dostępu do internetu poprzez modem bezprzewodowy za pomocą operatora telefonii komórkowej,
2. Korzystać z radiowego dostępu do telefony i internetu,co wiąże się z koniecznością zamontowania na dachu specjalnej anteny i poprowadzenia kabli z dachu do domu
3. Postarać się o podłączenie do przewodowej sieci telekomunikacyjnej TP SA i na bazie tej sieci skorzystanie z przewodowego dostępu do internetu i telefonu przez wybranego operatora.

Opcje 1 i 2 nie są bardzo atrakcyjne, dużo pewniejsze i szybsze jest przewodowe łącze internetowe. TP SA nie jednak chętna do podłączenia mojego domu do sieci przewodowej – tłumaczy to zamrożonymi inwestycjami i długim czasem oczekiwania.

Można jednak wywrzeć większą presję na TP SA na podstawie obowiązującego w Polsce Prawa Telekomunikacyjnego.

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej podjął 5 maja 2006 r. decyzję o wyznaczeniu Telekomunikacji Polskiej S.A. do świadczenia usługi powszechnej na obszarze wszystkich 49 stref numeracyjnych w Polsce.

Zgodnie z Art. 81, ust. 1 Prawa telekomunikacyjnego z dnia 16 lipca 2004 r. (Dz.U. Nr 171, poz. 1800), usługa powszechna to „Zestaw usług telekomunikacyjnych, jakie powinny być dostępne dla wszystkich użytkowników końcowych stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zachowaniem wymaganej jakości i po przystępnej cenie.” Czyli każdy ma prawo do takiej usługi i wyznaczona firma musi umożliwić każdemu chętnemu skorzystanie z tej usługi.

Ust. 3 tego artykułu mówi, że do zestawu usług telekomunikacyjnych, o którym mowa w ust. 1, zalicza się m.in.
1) przyłączenie pojedynczego zakończenia sieci w głównej lokalizacji abonenta z wyłączeniem sieci cyfrowej z integracją usług, zwanej dalej "ISDN";
2) utrzymanie łącza abonenckiego z zakończeniem sieci, o którym mowa w pkt 1, w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych;
3) połączenia telefoniczne krajowe i międzynarodowe, w tym do sieci ruchomych, obejmujące także zapewnienie transmisji dla faksu oraz transmisji danych, w tym połączenia do sieci Internet;.

TP SA nie wywiązuje się zbyt dobrze ze swoich obowiązków związanych ze stosowaniem usługi powszechnej. W dniu 20 listopada 2008 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał decyzję nakładającą na Telekomunikację Polską S.A. karę pieniężną w wysokości 8.000.000 złotych za niezachowanie określonych w decyzjach Prezesa UKE wartości wskaźników dostępności i jakości świadczenia usługi powszechnej.

TP SA 22 kwietnia 2009 r. wydała komunikat, w którym zapewnia, że nieprzerwanie realizuje usługę powszechną i zdementował informacje Gazety Prawnej, wg której TPSA przestała podłączać klientom nowe telefony ze względu na planowane przez zarząd ograniczenia inwestycji całej grupy kapitałowej TP SA.

Gazeta Prawna napisała 22 kwietnia 2009 r.: „Na podłączenie telefonu przez TP oczekuje ok. 50 tys. klientów. Wielu z nich - według Gazety Wyborczej nawet 30 tys. - już dostaje od operatora co miesiąc 50 zł. To kara na rzecz niedoszłych klientów za to, że TP, jako operator wyznaczony do świadczenia usługi powszechnej, która obejmuje m.in. podłączanie nowych klientów, nie wywiązało się z zapisanego w prawie terminu 18 miesięcy na realizację zamówienia.”

TPSA jako operator świadczący usługę powszechną nie może odmówić przyjęcia zamówienia na telefon. Jeśli nie jest w stanie zainstalować telefonu od razu, proponuje niedoszłemu abonentowi możliwość podpisania umowy z odroczonym terminem realizacji, nie dłuższym niż 10 miesięcy. Jeśli TPSA nie zainstaluje telefonu w tym terminie musi zapłacić odszkodowanie, które wynosi równowartość opłaty abonamentowej za każdy miesiąc przekroczenia terminu realizacji umowy. TPSA płaci 50 zł za każdy miesiąc zwłoki w podłączeniu telefonu!

Jak uzyskać odszkodowanie? Należy złożyć reklamację – sposób postępowania opisany jest tutaj na stronie UKE: www.uke.gov.pl.

Zakasuję rękawy do boju z TPSA. Wam też życzę powodzenia!
dodajdo.com

1 komentarz:

  1. generalnie mam podobny problem, od pół roku płacę 50,56zł za tzw utrzymanie numeru (przeniesienie) lecz jak się okazało w nowym mieszkaniu niema podłączonej TP do domu, monter z TPTeltech powiedział, że nie może mi podłączyć ani tel ani internetu bo wina leży po stronie TP, i teraz co ja mam zrobić? bo nie uśmiecha mi się płacić po 50zł miesięcznie za nic....

    Jeżeli ktoś ma pomysł co zrobić albo jakieś linki to proszę o kontakt mantex@o2.pl

    OdpowiedzUsuń